+
شعبه فروش مبلمان اداری نیلپر :

حسن آباد تهران خیابان حافظ - پایین تر از پل حافظ - بن بست ایرانیان - پلاک 2

+
تلفن های تماس:

021-66767906

021-66767923

تهران – شهرک غرب – خیابان سپهر – خیابان گلبرگ سوم – خیابان شهید لطفعلی کردستانی (گلرخ) – پلاک 111

کدپستی :

1468745311

تلفن دفتر مرکزی:

021-82750

فکس دفتر مرکزی:

021-82750 داخلی 7

تلفن مرکز خدمات پس از فروش:

021-82751

با ما در ارتباط باشید:
عنوان مطلب

صندلی مناسب کار با رایانه چه ویژگی‌هایی دارد؟

مجله نیلپر | | مدت زمان مطالعه این مقاله : دقیقه

ممکن است شما از مشکلات نشستن‌های طولانی مدت روی صندلی اطلاع نداشته باشید. نشستن طولانی‌مدت روی صندلی و پشت یک کامپیوتر، فشار زیادی روی ستون مهره‌های شما ایجاد می‌کند و اگر از یک صندلی مناسب کار با رایانه استفاده نکنید، مشکل، دو چندان می‌شود. در اینجا می‌خواهیم در رابطه با ویژگی‌های صندلی مناسب برای کار با رایانه صحبت کنیم.

 

صندلی مناسب کار با رایانه چه ویژگی‌هایی دارد؟
توضیحات مطلب

ارگونومیک به چه معنی است؟

مهم‌ترین ویژگی یک صندلی مناسب کار با رایانه، ارگونومیک بودن آن است. اما این واژه به چه معنی است؟ ارگونومیک بودن یک وسیله، به معنی انطباق آن با شکل اعضای بدن به منظور استفاده راحت‌تر و سالم‌تر از آن است. به عنوان مثل، وقتی می‌گویم یک موس، ارگونومیک است، به این معنی است که موس، دارای ساختاری است که به گونه‌ای درون دست قرار می‌گیرد که داخل دست را کاملا پر می‌کند و شکل طبیعی آن را کاملا حفظ می‌نماید. وقتی می‌گوییم صندلی مناسب کار با رایانه باید ارگونومیک باشد، یعنی ساختار صندلی باید به گونه‌ای باشد که انحنای کمر را پر کند و حالت طبیعی ستون مهره‌ها در هنگام نشستن روی صندلی را حفظ کند.

صندلی ارگونومیک باید دارای قابلیت تنظیم باشد تا دسته، ساپورت کمر و ارتفاع آن با شکل ستون مهره‌های شما تطابق داشته باشد.

صندلی مناسب کار با رایانه چه ویژگی هایی باید داشته باشد

ویژگی‌های صندلی ارگونومیک

۱- ارتفاع صندلی

بهترین صندلی کامپیوتر، صندلی‌ای است که قابلیت بلند و کوتاه‌کردن نشیمن‌گاه را دارد؛ چراکه ارتباط درست بین بلندی نشیمن‌گاه صندلی و بلندی میز برای جلوگیری از آسیب‌های بلندمدت ضروری است. باید بدانید که اگر صندلی خیلی بلند یا کوتاه باشد، احتمال بروز ناراحتی‌های گردن و مچ و پا وجود دارد. ارتفاع صندلی را باید در حالتی تنظیم کنید که کف پای شما به زمین برسد.

 

۲- عرض و عمق صندلی

نشیمن‌گاه یک صندلی کامپیوتر خوب باید عرض و عمق کافی برای کاربران مختلف داشته باشد. عرض ۴۰ تا ۶۰ سانتی‌متر معمولاً عرض استاندارد شناخته می‌شود. عمق صندلی (از جلو تا عقب نشیمن‌گاه) هم باید به اندازه‌ای باشد که کاربر بتواند طوری بنشیند که پشتش به پشتی صندلی تکیه داده شود و در همان حال زانوهایش ۶ تا ۱۰ سانتی‌متر با نشیمن‌گاه فاصله داشته باشد. 

صندلی مناسب کار با رایانه چه ویژگی هایی باید داشته باشد

 

۳- خم شدن کف صندلی

وقتی روی یک صندلی مناسب برای کار با رایانه می‌نشینید، باید کف صندلی به سمت جلو خم شود تا لگن شما در موقیت درستی قرار بگیرد.

 

۴- ساپورت کمر

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک صندلی مناسب کار با رایانه، مجهز بودن به یک ساپورت کمر قابل تنظیم است. ساپورت کمر در یک صندلی ارگونومیک مناسب برای کار با کامپیوتر، حالی Sمانند دارد که سبب کاهش فشار روی ستون مهره‌ها  می‌شود. اگر این انحنا قابل تنظیم باشد، به راحتی می‌توانید آن را به شکل انحنای کمر خود در بیاورید تا نشتن روی صندلی برای مدت‌های طولانی، سبب آسیب دیدن ستون مهره‌های شما نشود.

 

۵- تکیه گاه پشتی صندلی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک صندلی مناسب برای کار با رایانه، قابل تنظیم بودن تکیه گاه پشتی صندلی است تا بتوانید آن را با حالت ستون مهره‌های خود، تطبیق دهید. این کار سبب می‌شود تا فشار روی کمر شما، کمتر شود. جنس پشتی و نشیمن‌گاه صندلی کامپیوتر باید به اندازه کافی لایه و بالشتک داشته باشد تا فرد حتی اگر زمان زیادی روی آن نشست، احساس راحتی کند. معمولاً پارچه‌های مشبک که هوا بتواند در آن جریان داشته باشد، از پارچه‌های سخت‌ مناسب‌تر است.

 

۶- چرخان بودن

این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که دائم وضعیت بدن خود را تغییر دهید. بیشتر آسیب‌ها به بدن وقتی اتفاق می‌افتد که وضعیت‌های نشستن نامناسب و طولانی‌مدت، مدام تکرار می‌شوند. ویژگی چرخان ‌بودن فشار به پشت و کمر را کاهش می‌دهد و امکان حرکت‌های بیشتر و راحت‌تری را برای شما فراهم می‌کند. همچنین قابلیت چرخان بودن به شما این امکان را می‌دهد تا در صورتی که نیازی به برداشتن چیزی از روی میز داشتید، به راحتی بتوانید بدون زحمت دادن به ستون مهره‌های خود، به آن دسترسی پیدا کنید.

 

۷- دسته‌های قابل تنظیم

در انتخاب یک صندلی مناسب برای کار با کامپیوتر باید به قابل تنظیم بودن ارتفاع دسته‌های آن توجه داشته باشید. همچنین، دقت کنید که این دسته‌ها، برای قرار دادن راحت ساعد روی آن‌ها، عریض هستند. ارتفاع دسته‌های صندلی را باید جوری تنظیم کنید کخه آرنج شما، تقریبا هم ارتفاع کیبورد باشد و زاویه خم شدن آرنج هم باید کمی بیش از ۹۰ درجه باشد.

صندلی مناسب کار با رایانه چه ویژگی هایی باید داشته باشد

 

۸- تکیه گاه سر

هر صندلی مناسب برای کار با رایانه باید دارای یک تکیه گاه قابل تنظیم برای سر باشد. وجود تکیه گاه سر، فشار به گردن و کل ستون مهره‌ها را کاهش می‌دهد.

 

۹- جنس مناسب

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک صندلی مناسب برای کار با رایانه، موادی است که در ساخت آن به کار  می‌رود. این مواد باید نرم و راحت باشند. این مواد باید به گونه‌ای باشند که مانع از عرق کردن پشت کاربر شوند تا کاربر به راحتی پشتش را به پشتی صندلی تکیه دهد و به جلو خم نشود (خم شدن به جلو در هنگام نشستن دروی صندلی، یکی از شایع‌ترین دلایل کمر درد است.). به علاوه این مواد نباید خیلی سفت باشند تا کاربر را خیلی زود خسته نکنند.

 

۱۰- چرخ ها

آخرین ویژگی مهم یک صندلی ارگونومیک خوب برای کار با کامپیوتر، مجهز بودن به چرخ است تا حرکات شما پشت میز کامپیوتر را تسهیل کند.

 

مقاله مرتبط: راهنمای خرید صندلی کامپیوتر

 

ملاحضات بیشتر

وقتی می‌خواهید یک صندلی مناسب برای کار با رایانه بخرید، باید در نظر داشته باشید که قرار است چند ساعت در روز از آن استفاده کنید. هرچه زمان نشستن شما روی صندلی بیشتر باشد، باید هزینه بیشتر برای آپشن‌های قابلت تنظیم و ارگونومیک سازی صندلی پرداخت کنید تا آسیب کمتری به ستون مهره‌های شما وارد شود.

صندلی مناسب کار با رایانه چه ویژگی هایی باید داشته باشد

 

جمع بندی

یکی از مهم‌ترین دلایل درد کمر و آسیب‌های ستون فقرات در افرادی که با کامپیوتر کار می‌کنند، نشستن طولانی مدت روی صندلی‌هایی است که برای کار با کامپیوتر مناسب نیستند. یک صندلی مناسب برای کار با کامپیوتر باید ارگونومیک باشد. در این مقاله، ویژگی‌های یک صندلی ارگونومیک را برای شما توضیح دادیم.

 

صندلی مناسب برای کار با کامپیوتر را از کجا بخریم؟

یکی از بهترین برندهای تولید کننده صندلی مناسب برای کامپیوتر، برند نیپلر است که تخصص آن تولید صندلی‌های پشت میزی برای کار با کامپیوتر است. نیپلر، علاوه بر ساخت این صندلی‌ها، در تولید انواع مبلمان با کیفیت نیز فعالیت دارد.